Úvod do bylinek

Tato sekce je založená na popud kamarádky, když jsem jí vyprávěla, jak doma blbnu :D. Místo, kde bydlíme, je naprosto ideální pro sběr bylin. Čisté prostředí, všude okolo spousta lesů a luk, silnice daleko... no prostě idylka :). Začala jsem chodit na dlouhé procházky a bez cíle je to docela nuda, tak jsem konečně začala pořádně sbírat. Musím se smát, když si vzpomenu na babičku, jak mě do takových činností musela přímo nutit :D. Myslím, že by ji potěšilo, že to, co mě všechno naučila, mi ulehčilo začátky bydlení na malé vesnici. Že se k tomu všemu vracím a blbnu tak, jako ona. A taky, že to začínám chápat...
Správné zpracování každé byliny, stejně jako sběr ve správnou chvíli, je základ úspěchu. Je fakt, že teprve letos jsem se k tomu pořádně dostala a mám možnost květenství a fáze růstu bylin denně kontrolovat :D. O to větší pozornost věnuji využití a zpracování a začíná mě to hodně bavit :). V zimě se ještě bude hodit lipový čaj, jitrocelový sirup nebo bylinková koupel :).
Každá bylinka tady bude mít svůj článek, který budu postupně aktualizovat, ať je to všechno hezky pohromadě. Nemám ráda věčný klikání a nová okna :). U bylinek, které pěstujeme na zahradě se pokusím přiblížit i jejich pěstování. Občas se to bude hodit i mě :D.
Bylinky můžeme zpracovávat různým způsobem. Postupů, doporučení a cenných rad je plný internet, ale ne všechno mi zafungovalo. Vydala jsem se tedy cestou klášterního zpracování a pěstování bylin a má to pro mne i takové kouzlo :). Myslím si, že není nic lepšího, než klášterní medicína. Tak se do toho pusťte se mnou :).
Správné sušení bylin je základ pro správnou bylinkářku nebo bylinkáře :). Hodně bylinek sušením získá na aromatu, ale třeba pro mátu a bazalku to neplatí. Bylinky sušíme a tmavém, suchém a prodyšném místě. Většinu si věším na trám v obýváku, ale taková ta droboť musí na síto.
 
Pokud nemáte síta, stačí přepravka vyložená papírem a na ní, v tenké vrstvě, bylinky rozprostřeme a občas obrátíme :). Správně usušenou bylinku poznáme podle toho, že se nám lámou stonky.
 
U sušení kořenů používám troubu nastavenou na 50 -60°C. V průběhu sušení kořeny otáčím až do doby, než se začnou lámat.
 
 

Bylinky skladuji v uzavřené nádobě, nejlépe ve sklepě nebo jiné tmavé místnosti nebo skříňce. A popisujte. Jak jich mám hodně, vzniknul mi v tom vloni docela zmatek a pak jsem jenom očuchávala a ztrácela s tím hromadu času :).

Komentáře

Oblíbené příspěvky