Meruňkový kompot

Já úplně miluju, jak se regály ve sklepě plní marmeládami, kompoty, sirupy a na podzim i ořechy. Úplně si na tom v létě ujíždím a vymýšlím, co všechno by se dalo udělat. A letos je fakt z čeho a jelikož u nás meruňky frčí, tak jsem se pustila i do kompotu. Tyhle meruňky jsem dostala od Jiříkových rodičů. Jsou tvrdší, zavařuju postupně, protože mi v bedýnce ještě dozrávají, ale na kompot super. Nebude z nich taková ta rozvařená kejda, ale zůstanou pěkně pevný. A protože to dělám pěkně postaru, jako moje babi, cukrový rozvar je pěkně dosladí. Ty měkčí použijte spíš na tu marmeládu. Nebudete muset tolik doslazovat. :)


Ohledně receptu je držím těch starých. Jsou osvědčený, jsme na ně doma zvyklý a máme je rádi. A taky si vždycky zavzpomínám na babí. Babi zavařovala úplně všechno. Některé věci nebyly teda moc dobrý, ale některý se ustálily i u mne doma a ve spíži nesmí chybět nikdy. Mám půjčenou její starou kuchařku a to je kniha, kam si zapisovala úplně všechno po celý život. Pamatujete na takový ty klasiky jako je třeba kompot s dýně s ananasovou trestí? :D Tak ten tam je taky. Od paní Podařilové. :) Ale takové halali dělám podle ní a svíčková má pořád stejnou chuť. Tu babiččinu. A i tenhle recept pro vás letos chystám. :)


Ingredience na cukrový rozvar na 4 sklenice (500 ml):

600 g cukru
1 l  vody

Postup:

1) Nejdříve si připravím sklenice. Narvu myčku, hodím na program s nejvyšší teplotou a nechám umýt. Čisté sklenice dám ještě pro jistotu vypéct do trouby na 100°C, 15 minut.

2) Víčka nechám vyvařit ve vodě na 15 minut.

3) Meruňky si umeju, rozpůlím a zbavím pecek. Pár pecek si dám stranou, ty pak přidám do každé sklenice jednu. Tak to dělala moje babi, prý pro lepší chuť. :)

4) Meruňky cpu do sklenic. Já je dávám rozřízlou půlkou dolu. Víc se jich vejde a vypadá to krásně. Na vrch naplněné sklenice přidám tu zmíněnou pecku.

5) Připravím si rozvar. Vodu s cukrem svařím do úplného rozvaření a ještě horkým rozvarem meruňky zaliju.

6) Protože jsem čuně, tak každý okraj sklenice a každý závit u víčka otřu utěrkou namočenou ve vodce. Zavíčkuju.

7) Zavařuju v troubě. Takže si troubu roztopím na 180°C, horkovzduch na 160°C. Sklenice dám do pekáče s vyšším okrajem, vyloženým utěrkou tak, aby se vzájemně nedotýkaly a pomalu zaliju vroucí vodou do výšky asi 5 cm. Jakmile mám roztopenou troubu, hodím pekáč se sklenicemi do trouby, teplotu snížím na 120°C, horkovzduch na 100°C a nechám 25-30 minut (mám 0,5 l sklenice). Pokud budete mít jiné objemy, tak malé skleničky (max. 200 ml) zavařujte 15 minut, střední (250 - 300 ml) sterilujte 20 minut.

8) Horké s sterilované sklenice otočím dnem vzhůru a nechám vychladnout.

Tipy a triky:
 
❥Pokud budete mít vyloupané ovoce a prostě nebudete mít možnost je hned cpát do sklenic, je fajn je namočit do citronové vody, aby nezhnědly.

❥Sterilovat se dá i v hrnci. Hrnec vyložíte utěrkou, naplňte sklenicemi tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Zalijte vodou tak do půlky a pomalu zahřívejte těsně pod bod varu °(cca 80°C) asi 20 minut.

❥Nahnilé ovoce vyhazujte a nevykrajujte. Pak byste taky mohli vyhodit celej kompot.

 

Komentáře

Oblíbené příspěvky