Nálev pro zavařování okurek, hub nebo zeleniny "na kyselo"

Letos jsem si koupila na terasu kozí rohy. Docela se jim daří, takže si pár sklenic zavařím i na zimu, na pizze je miluju. První moje cesta vždy vede do babiččiny kuchařky a hele! Recept pana Blažka je fakt boží. :D Dřív se hodně používalo takzvané deko. Toho jsem se chtěla vyvarovat a rozhodla jsem se to dělat z macerátu, který je složen z koření a bylin, co mám na zahrádce. Miluju babiččinu kuchařku! Jo a taky je tam recept na nakládané kapie a do těch jdu teda taky. Už mi ale dochází sklenice. :(


Ingredience:

Macerát
2 polévkové lžíce hořčičného semínka
2 polévkové lžíce nasekaného koriandru nebo 0,5 - 1 lžička sušeného (já dávám 0,5 lžičky, a mne je koriandr hoooodně aromatický jako sušené koření)
2 lžička čerstvého tymiánu nebo 1 lžička sušeného
20 kuliček pepře
10 kuliček nového koření
5 ks bobkového listu

Nálev
3 g soli
70 g cukru
180 ml octa
50 ml macerátu

Postup:

1) Nejdříve si vyrobím macerát. Koření zaliji 1 litrem octa a přivedu k varu. Odstavím a nechám macerovat minimálně jeden den.


2) Přecedím přes látku a dám do lednice. Vydrží hrozně dlouho. I rok píšou. :)

3) Nálev si připravím ze zmíněných ingrediencí a doliju vodou do 1 litru.

4) Pro úplné rozpuštění cukru zahřeju. Až se vše rozpustí, je hotovo.

5) Naplněné sklenice zalévám nálevem. Chvilku počkám a až přestanou bublinkovat, doleju nálev tak 1 cm pod okraj.


6) Každý okraj sklenice a každý závit u víčka otřu utěrkou namočenou ve vodce. Zavíčkuju.

7) Zavařuju v troubě. Takže si troubu roztopím na 180°C, horkovzduch na 160°C. Sklenice dám do pekáče s vyšším okrajem, vyloženým utěrkou tak, aby se vzájemně nedotýkaly a pomalu zaliju vroucí vodou do výšky asi 5 cm. Jakmile mám roztopenou troubu, hodím pekáč se sklenicemi do trouby, teplotu snížím na 120°C, horkovzduch na 100°C a nechám 25-30 minut (mám 0,5 l sklenice). Pokud budete mít jiné objemy, tak malé skleničky (max. 200 ml) zavařujte 15 minut, střední (250 - 300 ml) sterilujte 20 minut.

8) Horké s sterilované sklenice otočím dnem vzhůru a nechám vychladnout.

Tipy a triky:
 
❥Sterilovat se dá i v hrnci. Hrnec vyložíte utěrkou, naplňte sklenicemi tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Zalijte vodou tak do půlky a pomalu zahřívejte těsně pod bod varu °(cca 80°C) asi 20 minut.

❥Tenhle nálev je vhodné pro všechno, co je "na kyselo" možné zavařit. Namixovanou přílohovou zeleninu, okurky, ale i houby...
 

Komentáře

  1. Fajn nápad. My jsme letos dělali hřiby na kyselo a musím říct, že je to fakt dobrota. Funguje to buď jako příloha, ale teď jsem to dával třeba i pod maso, když jsem pekl vepřovou krkovici ála živáňská. Fakt to funguje, jen se to pak musí trochu doladit cukrem. Ale já mám houby na kyselo nejraději stejně jen tak ze sklenice a lžičkou. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky