Meruňková marmeláda

Sezóna zavařování začíná a já jedu už jen ověřené klasiky, které ze spíže mizí rychlostí blesku. Jednou z nich je meruňková marmeláda, jejímž hlavním spotřebitelem jsem hlavně já, ale Mates mi už začíná šlapat na paty. :) V úplných začátcích zavařování jsem jela takový ty zavařovací pytlíky s želírovací látkou a kily cukru. Teď přecházím na pektin a už nikdy nic jinýho.

Zavařování s pektinem má dost výhod. Můžete si nasypat kolik cukru chcete. Klidně žádnej, klidně dvě kila. Je to prostě na vaší chuti.

Barvička marmelády nebo džemu je pak krásně přírodní. Když jsem zavařovala s želírovacími pytlíky, tak ta marmeláda už po uvaření neměla krásnou barvu a po roce ve spíži jakoby hnědla nebo i šedla. Chuť dobrá, ale oči to pak chtělo zavírat. :)

Citrusový pektin je čistě přírodní věc. Žádná chemka. Koupíte ve zdravé výživě. Já kupovala za 160,- Kč pytlíček se 100 g. Což je minimálně na 10 kg ovoce. Když si k tomu přepočítám menší množství cukru, je to rozhodně nejlevnější varianta, co se mi zatím podařilo najít.

Takže podle mne je pektin jasná volba!


Ingredience:
 
1 kg vyloupaných a pokrájených meruněk
10 g pektinu + 4 lžíce cukru
cukr dle chuti, já dávala tak 250 g cukru
šťáva z jednoho citrónu nebo

15 g kyseliny citrónové (ta se ve zdravé výživě dá také koupit zcela přírodní)

Postup:

1) Meruňky podlijeme troškou vody a dáme povařit. Krátce podusíme, já to nechala tak 10 minut.

2) Přimícháme pektin smíchaný s cukrem a rozmícháme metličkou, ať se pěkně rozpustí. Ochutnáme a přisypeme množství cukru, které nám vyhovuje.

3) Uděláme želírovací test. Viz. Tipy a triky. :)

4) Přidáme citrónovou šťávu nebo kyselinu citrónovou a necháme povařit dalších 5 minut na nízkém plameni. Pokud se bude tvořit pěna, snížíme teplotu a odebereme ji.

5) Plníme horké do sklenic a víčkujeme.

6) Pro jistotu ještě sterilizuji v troubě. Do pekáče vyskládám skleničky se zavařeninou a naleji do něj horkou vodu, aby sahala tak do třetiny sklenic. Dám do trouby předehřáté na 100°C, 20 minut.

7) Sklenice otočíme dnem vzhůru a po pěti minutách otočíme zpět. Necháme vychladnout.

Tipy a triky:

❥Sklenice umyju v myčce a pak ještě dám vypálit do trouby na 100°C, 15 minut. Pro sichr.

❥Víčka nechám vyvařit v horké vodě 15 minut. Pak je vytřu utěrkou.

❥A pro největší sichr můžeme víčka i závity na sklenicích otřít utěrkou namočenou v alkoholu. Vodka je třeba fajn.

❥Pokud máte rádi celé kousky ovoce, můžete jednu meruňku pokrájet a dát na dno sklenice. Teprve potom plnit sklenici marmoškou.

❥ Do meruňkové marmelády můžete přidat vanilku, rozmarýn, ale třeba i levanduli. Pokud tak chcete udělat, tak v bodě dva je ta správná chvíle. :)

❥A teď ten největší trik a to želírovací test. Hodím si do mrazáku malý talířek, ať se pěkně nachladí. Na ten dám lžičku marmelády a podle stupně tuhnutí přidám ještě 1-3 g pektinu (rozmíchaným s trochou cukru) nebo nechám být. .)

❥Pro ujeté lidi na štítky mám malý tip. Já jsem teda štítková královna. :D Mně je dělá manžel v práci a letos prý s fontem ISO. ;)




 

Komentáře

Oblíbené příspěvky