Miniquiche

 Jak jsem psala vloni, tak i letos byla čertovská sešlost. Tohle tady fakt miluju, tyhle sousedské sešlosti. Čert není žádný extrémní ďábel a je to celé v takovém příjemném a vtipném duchu. Letos jsme se s mým drahým dohodli, že se pokusíme přemluvit Matese, aby odevzdal dudu. A povedlo se. První noc bez dudu zvládl překvapivě dobře. Už po několikáté se mi stalo, že některé věci řeším dopředu a bojím se jejich průběhu a dítě to zvládne úplně s přehledem. Mám je teda od čerta ještě v bundě, kdyby náhodou :D, ale myslím, že to už nebude potřeba. Jsem ráda, že to vyřešil sám, zkoušela jsem ho, ať ho vyhodí do koše, ale to neklaplo :). Až včera a dobrovolně. A taky skončí ty věčné poznámky a pohoršené pohledy :D. Konečně! Jako kdyby dudu byl ten nejhorší zlozvyk nebo co :).

No a i letos to byla přehlídka jídla. Přemýšlela jsem, co udělat, aby se to tam nesešlo dvakrát a vyhrál slaný koláč, quiche (čte se kiš). Ty jsou fakt zábavný. A aby nebylo zbytečný nádobí, udělala jsem je v mini verzi. Můžete si udělat velkou koláčovou klasiku nebo tyhle mini, který jsou super i pro malé děti na svačiny a rozhodně tím překvapíte třeba i na silvestra. A náplň? Klidně taky klasickou nebo co dům dal. Ve fantazii se meze nekladou. U mne teda vyhrál houbový :).


Základ je křehké těsto. Dá se v pohodě i koupit, co jsem hledala, tak ho má v nabídce Billa i Tesco. Já se dostanu tak max do Lidlu :D, takže jsem se vrhla na přípravu doma se vším všudy. A nebaví mne ta drobenka. Tak jsem to hodila do robotu a bylo. Použila jsem míchací nástavec a promíchala na nejnižší rychlost. Zbytek už se teda musí ručně, teplo rukou zapracování hodně pomůže. Ruční mazlení s těstem je tedy nezbytné. A když už, udělala jsem si dvojitou dávku a tu druhou hodila do mrazáku. Vydrží tam měsíc. A když máte po ruce těsto, tak rychlá a dobrá večeře je na dosah. Jo a nezapomeňte pročíst Tipy a triky pod receptem, hodně to usnadní práci .).

Ingredience na 12 miniquiche:

Těsto:

250 g hladké mouky
125 g másla
špetka soli
4 lžíce studené vody

Náplň:

Houbová
4 žampiony pokrájené
1/2 cibule
tymián
pepř
sůl
4 lžíce tvrdého sýra

Pizza
50 g anglické slaniny
4 cherry rajčata pokrájená na kolečka
4 lžíce parmezánu
oregano

Špenátová
1/2 cibule
česnek na plátky
2 hrsti čerstvého špenátu
pepř
sůl
4 lžíce tvrdého sýra
kousek pokrájené červené papriky

Vajíčková směs:
2 vejce
1/4 hrnku smetany nebo mléka

Postup:

1) Z mouky a másla si udělme drobenku. Dělám to za pokojové teploty másla, jde to líp. Jak v robotu, tak ručně.


2) K drobence přidáme vodu a vypracujeme těsto. I když se to zdá nereálný, mějte trpělivost, ono se z toho těsto fakt vytvoří :). Pokud se delší dobu nedaří, přidejte lžíci vody.



3) Hotové těsto dáme odpočinout do lednice tak na hoďku. A připravíme si náplň.

4) Všechny ingredience až na čerstvou zeleninu, jako je třeba paprika, je dobré si tepelně upravit. včetně uzenin.

Houbová
Na oleji si osmahneme cibulku, tak minutku a přidáme pokrájené žampiony. Osolíme, opepříme a když už se žampiony trochu opečou, přidáme dvě špetky tymiánu. On se nádherně rozvoní.


Špenátová
Rozehřejeme si olej a přidáme česnek. Opečeme ho tak, aby se nespálil a v podstatě jen ovoníme olej česnekem. Já si špenát bez česneku nějak nedovedu představit a pečený nemusím, tak proto takhle :). Přidáme cibulku, krátce opečeme a přidáme pokrájeny čerstvý špenát. Necháme zavadnout. Osolíme, opepříme.


5) Těsto vyndáme z lednice a necháme povolit. Pokud máte silikonovou podložku nebo něco takového, stačí vyválet přes potravinovou fólii. Ta je nutná, s těstem se líp pracuje a nepraská. Vyválíme na tloušťku 3 mm a vykrajujeme kolečka o něco větší než je spodní průměr muffinové formy.

6) Předehřejeme troubu na 190°C.

7) Vymažeme si formu a vyplníme těstem. Dno propícháme vidličkou a okraje těsta pomažeme rozšlehaným vejcem nebo žloutkem.

8) Naplníme náplní. Dolů sýr, pak připravené náplně nebo pokrájenou zeleninu.


9) Dortíky zalejeme připravenou vajíčkovou směsí, kousek pod okraj, ono to ještě nabyde :).

10) Pečeme na 190°C asi 30 minut.


Tipy a triky:
 
Houby, maso a špenát je lepší tepelně upravit ještě před pečením, včetně uzenin.
 
Já jsem nepoužila papírové košíčky kvůli fotce, ale rozhodně nedoporučuju :D A když, tak to těsto tam moc necpěte. Blbě se to pak vyndává. Super je dát vykrojené kolečko na rozložený papírový košíček a to pak vložit do formy, jde to pak samo.

Variace jsou super, ale je to pracný. Zbyl vám špenát? Nacpěte ho tam! Máte v lednici posledních pár rajčátek? Šup tam s nima. Zapomněli jste dát obrané kuřecí do polévky? I to se tam hodí. Přijde vegetarián? Udělejte verzi pro něj na míru. Nebojte se variací sýrů a koření. To je pak teprve zábava. :)

Těsto je možný zamrazit, ale jak je psáno výše, vydrží měsíc. Popisujte exspirace. Já nevím, co jsem dělala o víkendu, natož kdy jsem mrazila těsto :D.

Miniquiche si můžete zamrazit i celé, před pečením. Pečte pak o něco déle, asi 40 minut.

 ❥U mimiquiche není potřeba těsto předpékat. Ale u klasických určitě! Těsto ve formě propíchejte vidličkou a vyplňte pečícím papírem něčím kulatým a malým. Hrách, čočka... To se dělá, by se zatáhlo a nepromočila ho náplň. Zapečte na 200°C asi 20 minut a celé pak potřete vejcem. Udělá se taková skořápka, která zabrání promočení těsta. Pak vyplňte směsí a pečte dalších 20 minut. Použitý hrách nevyhazuju, ale schovám na příště, pro vaření už je nepoužitelný.















 

Komentáře

  1. Jéé mňam, mňam :) Tak tohle bych si někdy mohla vyzkoušet, je to takové přesně do ruky :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky