Pšenično-žitný kváskový chléb

Tento víkend chystáme podzimní grilovačku. Účast bude opravdu veliká, hrozně se těším i na lidi, které jsem roky neviděla. Je pravda, že tahle je pro trochu otrlejší, ale nedá se to vůbec srovnat s tou, co je v lednu, to přijedou fakt už jen ti nejotužilejší :). Ale ve sklepě máme obr místnost, kterou místo zanesení bordelem plánujeme přestavět na party koutek. Občas koukám po nějakém tom biliardu nebo fotbálku. Aby to v zimě bylo veselejší. Jirka plánuje dodělat odsávání, aby se tam dalo dýchat, až si tři lidi zapálí :D. A když mě doma naštvou, ze sklepa mě jen tak nedostanou :D.

Na grilovačku chystám nějaké dobroty a hlavně domácí chléb, na který jsem dostala recept u nás na trhách, co se konaly na návsi. Šla jsem si tam jen pro kvásek, ale jako bonus jsem dostala i pár super rad do začátku. Tenhle recept je spíš na klasický chleba, chuť je hodně podobná tomu kupovanému, akorát je tam víc žita, tak vydrží o dost dýl. Jako když už si můj drahý řekl, abych mu ho pekla do práce, tak to je co říct :)! Rozhodně si nechci hrát na paní bohyni Maškrnici, která fakt peče už pokročilejší recepty. Když tak mrkněte, ta paní to fakt umí, to se musí nechat! Já jsem zatím u tohoto receptu, ale rozhodně jsou moje plány obrovské :D. Teď ještě ta realita...

Pozor! Po servírování domácího pečiva si vyslechnete spoustu vět typu "Kde na to bereš čas...". Bože, jak mě tyhle řeči štvou, člověk si pak připadá, že nemá nic jiného na práci :D. Domácí chleba není vůbec časově náročnou záležitostí co se týče práce, jen to kynutí no... :)


Ingredience:

200 g žitného kvásku
100 g žitné mouky
350 g chlebové pšeničné mouky
250 ml vody
sůl (dávám lžíci)
kmín (dávám tři lžíce)
koriandr (dávám lžičku)

1) Seženeme si kvásek. Já sehnala žitný. Pokud by někdo potřeboval, klidně mi napište, není problém se domluvit :). Můžete si samozřejmě udělat svůj, ale je lepší už rozjetý. Dám krk za to, že v okolí je taky nějaký blázen, co peče a většinou se rád podělí :).

2) Pokud máte takto předepsaný kvásek, tak takové množství získáte tak, že smícháte 100 g žitné mouky se 100 g (ml) vody a přidáte sehnaný kvásek. Promícháte a necháte vzejít na lince 10-12 hodin. Já dávám do lednice na 24 hodin. S dítětem mi to tak vyhovuje, prostě každý den udělám něco málo. Na rozdíl od kvasnic nemusí mít teplo, naopak. Hotový kvásek poznáme tak, že ho prohrábnete vidličkou a máte tam hodně bublinek. Prostě klasický kynutý kvásek. Akorát bublinky nemusí být nutně na povrchu. Já je tam pořád hledala, až když jsem se podívala dovnitř, tak jsem se uklidnila, že fakt nakynul. :)



3) Kvásek odvážíme, bude ho trochu víc, než 200 g. Zbytek hodíme do lednice na příště. Já ho tedy ještě pro jistotu "nakrmím". Mám úplnou schýzu z toho, že mi umře :D.  Přidám lžíci vody a lžíci žitné mouky, zamíchám a je to.

4) Ke kvásku přidáme všechny ostatní suroviny a vypracujeme těsto. Jestli máte doma robot a hnětací hák, nebojte se ho použít! Jinak si připravte bicáky, to rozhodně. Těsto necháme 6 - 8 hodin vykynout. Já zase dávám na 24 hodin do lednice. Peču chleba tři dny, prostě hrozný :D.



5) Poté vytvoříme bochník požadovaného tvaru a necháme ho vykynout ještě dvě hodiny v ošatce. Pokud nemáte ošatku, stačí miska s kulatým dnem nebo tak něco. Já miluju ten ošatkový vzor, tak jsem si jí pořídila. Před použitím ji vysypu moukou.


6) Do trouby vložíme kastrůlek nebo plech a necháme nahrát na 200°C.
Chleba opatrně vyklopíme na plech. Můžeme potřít vodou nebo efektně naříznout a vložíme do rozehřáté trouby a do kastrůlku nalijeme horkou vodu, aby se vytvořila pára.



 7) Po 5 minutách vyndáme kastrůlek a pečeme dalších 55 minut.

8) Po vytažení z trouby dáme chléb na mřížku vychladnout, aby se vám zespodu nezapařil. Krájíme nejlépe až po vychladnutí.


Tipy a triky:
 

Mouka musí být chlebová! Jinak jste v háji. Pšeničnou používám Bio pšeničná z Lidlu 1050.

Můžete si sehnat i fešáckou čepičku na ošatku, ať to je stylový. Jen doporučuji nedávat přes noc, to chce přikrýt něčím méně prodyšným, těsto pak hrozně osychá.

 
Kvásek stačí krmit jednou týdně, pokud ho máte v lednici. Víc netřeba. :)


Chleba vyklopte až těsně před pečením, ať moc nepopraská.

Když jsem dala nakynout už hotový bochník do lednice, měla jsem hodně silnou kůru. Proto poslední fázi už do lednice nedávám.
 
Ač začátečník, šla jsem na to ve stylu "Nebudeme z toho dělat vědu." a zatím se daří :D.






















 

Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky