Passata

Letos mi rajčata nedělají žádnou radost. Nejdřív krásně rostly, pak chytily plíseň a konec. Takže jsem to zkosila a co šlo, zpracovala. Nedozrálá jsme hodila do velkých sklenic a postupně mi dojíždějí na okně.


S velkou sklizní rajčat si vždycky poradím. Buď dělám sugo, což je docela pracná záležitost, ale když chvátám, tak na rychlou večeři jako dělané. Nebo jednoduchá passata. Tu přidávám do rajský místo protlaku, do těstovin, polévek... Prostě má velkou škálu uplatnění a je to taková zavařovací rychlovka. Jsou recepty, kde se passata ochucuje bazalkou, kořením, česnekem a já nevím čím, ale já si ji dělám jen základní, abych si ji mohla vždy při vaření ochutit tak, jak potřebuji a vždycky jinak. Jediná větší práce se s pasírováním, ale rajčata jdou docela lehce a rychle a navíc, já mám lis na zeleninu a ovoce a to je prostě k nezaplacení. Když jsem si svého mazlíka od Kitchen aid kupovala, bylo to v sadě s mlýnkem na maso. První roky mi to jen leželo ve skříni, moc jsme nevěděla, co s tím, ale teď jsem objevila jeho kouzlo a pasíruju všechno možný. Od omáček, přes přesnídávky, marmelády, suga... A odpad skoro žádný :). Takže ty šťastnější, co vlastní takového mazla a zavařují, tak tohle je fakt největší pomocník.


Ingredience:

Rajčata

Postup:

1) Rajčata si omyju a pokrájím na kousky. Nic nevykrajuji, jak se to bude pasírovat, nemusím se s "bubáky" zalamovat.

2) Rajčata dám na sporák, na střední plamen a pomalu rozvařím do měkka. Nepodlévám, rajčata mají vody dost, je to zbytečný.

3) Rozvařená rajčata přepasíruju. Já jsem je letos neměla s vysokým obsahem vody, takže hustota passaty pro mne byla dostačující. Ale pokud chcete hustější, dejte na sporák a svařujte na požadovanou hustotu.


4) Po přepasírování passatu zahřeju, nechám chvilku přejít varem. Plním horké do čistých sklenic a zavíčkuju.

5) Každý okraj sklenice a každý závit u víčka otřu utěrkou namočenou ve vodce. Zavíčkuju.

6) Zavařuju v troubě. Takže si troubu roztopím na 180°C, horkovzduch na 160°C. Sklenice dám do pekáče s vyšším okrajem, vyloženým utěrkou tak, aby se vzájemně nedotýkaly a pomalu zaliju vroucí vodou do výšky asi 5 cm. Jakmile mám roztopenou troubu, hodím pekáč se sklenicemi do trouby, teplotu snížím na 120°C, horkovzduch na 100°C a nechám 25-30 minut (mám 0,5 l sklenice). Pokud budete mít jiné objemy, tak malé skleničky (max. 200 ml) zavařujte 15 minut, střední (250 - 300 ml) sterilujte 20 minut.

Tipy a triky:

❥Pokud se bojíte, že se to zkazí, což se mi v minulých letech nestalo, tak po přepasírování můžete přidat lžičku kyseliny citrónové na 1 kg rajčat.
 
❥Sterilovat se dá i v hrnci. Hrnec vyložíte utěrkou, naplňte sklenicemi tak, aby se vzájemně nedotýkaly. Zalijte vodou tak do půlky a pomalu zahřívejte těsně pod bod varu °(cca 80°C) asi 20 minut.

❥Jak na sterilizaci sklenic? Narvu myčku, hodím na program s nejvyšší teplotou a nechám umýt. Čisté sklenice dám ještě pro jistotu vypéct do trouby na 100°C, 15 minut.

❥A víčka nechám vyvařit ve vodě na 15 minut. Poté otřu čistou utěrkou.  


 

Komentáře

Oblíbené příspěvky