Mátový sirup aneb jak na sirupy za tepla

Každý rok si říkám, že nebude žádná prázdninová pauza. Že si nadělám recepty do zásoby a můžu je pak jenom postovat. Jo, tak myslím, že to letos zase nevyšlo :D. Takže to asi tak má bejt. :)

V červenci konečně proběhla rekonstrukce kuchyně. Konečně mám kde vařit a nezůstávají mi dvířka v ruce a tak. Ale za cenu propocené krve! Víte o tom, že nejvíc párů se rozvádí při velkých rekonstrukcích a stavbách domů? :D Proč asi? :D

Teď doháním, co se dá. V poslední chvíli jsem naložila jitrocelový sirup, naložila lichořeřišnicovou tinkturu, slejvat Janův olej budu až o víkendu jo a to jsem ho naložila někdy začátkem července :D.  Teď jsem se pustila do mátového a meduňkového sirupu. Celý dům mi voní po peprmintu, nádhera. :) Jsou bylinky, které je lepší zpracovávat za studena a některé za tepla. U máty a meduňky to platí dvojnásob. Dva roky jsem dělala tyhle sirupy za studena, ale nebyla to dobrá volba. V sirupu byl jen náznak chuti a bylinek bylo zapotřebí opravdu hodně, aby z toho aspoň bylo něco cejtit. A za tepla uvolníte větší množství látek a to několikanásobně! Tak směle do toho. :)


Ingredience:

velkou hrst posekané máty (asi 50 g)
0,5 l vody
0,5 kg cukru
1 lžička kyseliny citronové nebo 1 citron pokrájený na kolečka

Bylinky omyjeme, zvážíme a pokrájíme na drobno. Mně máta sice už vykvetla, bylo by to lepší dělat před květem, ale i tak můžete zpracovávat, přeci to tam nenechám shnít. :)


Svaříme si vodu s cukrem až začne houstnout.

Přihodíme posekanou mátu (případně citron) a krátce povaříme.


Necháme asi 3 hodiny stát.
 
Potom scedíme přes plátýnko a scezený sirup zahřejeme naší na 70°C.


Pokud jsme nepoužili citron a chceme dávat kyselinu citronovou, přidáme ji teď.


Sirup vlijeme horký do vyvařených sklenic a uzavřeme.

Něco málo o mátě:

Máta je super bylinka. Baví mě jak její chuť, tak vůně. Pomáhá při únavě, takže pozor na večerní popíjení čajů. Pokud na to nejste zvyklí, můžete pak pobíhat po bytě i ve 4 ráno. :D Kolem Vánoc oceníte její uklidňující účinky ohledně trávicího traktu. V dobách nachlazení dávám sirup do čaje, když zchladne. Krásně to uvolní dutiny.

Tipy a triky:

Kyselinu citronovou můžete sehnat i přírodní a to ve zdravých výživách.

Jakmile budete do vroucí vody přidávat bylinky, dejte hlavu stranou, v první chvíli je to docela velká nálož vůní, mě se z toho udělalo docela blbě. :D

Bylinky můžete i míchat. Ale chtělo by to aspoň bylinky s podobnými účinky. Utlumující meduňku s povzbuzující mátou nevidím jako dobrou volbu. ;) Použít se dá třeba tymián, luxusní je citronový!

Na trhu seženete velké množství mát. Já chci zkusit příští rok čokoládovou a pomerančovou. No řekněte, to by mohla být teprve zábava. :)

 





 

Komentáře

Oblíbené příspěvky